Om behandlingen

Ved en tandrensning fjerner vi plak, tandsten og misfarvninger fra f.eks. kaffe, te og rygning.

Uanset om dine tænder er i rigtig god tilstand, eller om du lider af f.eks. tandkødsbetændelse eller parodontose, er en tandrensning nødvendigt fra tid til anden.

Tandrensning udføres typisk i forbindelse med et almindeligt regelmæssigt eftersyn.

DERFOR SKAL DU FÅ FORETAGET EN TANDRENSNING

Tandsten og belægninger kan give anledning til sygdom i munden, i form af eksempelvis huller i tænderne (caries), tandkødsbetændelse eller parodontose. Ved en tandrensning forebygger du sygdom i munden i at opstå, eller behandler sygdom som allerede er opstået.

Ud fra både et sundhedsmæssigt samt et økonomisk perspektiv, kan det derfor svare sig at få foretaget regelmæssig kontrol og tandundersøgelse, jævnfør anbefalingerne fra din tandlæge eller tandplejer.

GRØN, GUL ELLER RØD PATIENT?

Hvor ofte at det er nødvendigt at få foretaget en tandrensning, vurderes individuelt ud fra hvor god du er til at holde dine tænder rene. Har du en helt sund mund, og er god til at børste tænderne samt rense mellem tænderne med tandtråd, mellemrumsbørster eller tandstikkere, behøver du typisk kun at få foretaget en tandrensning en enkelt gang om året – og i enkelte tilfælde, kan man nøjes med tandrensning hvert andet år. Har du derimod aktiv sygdom i munden, såsom huller eller tandkødsbetændelse, vil vi anbefale en tandrensning hyppigere, f.eks. hver 3. eller 6. måned.

Hvor ofte en tandrensning vil være nødvendigt, vurderes fra gang til gang sammen med din tandlæge. Mange mennesker har tidligere gået fast til tandlæge hvert halve år, men med de nye gældende retningslinjer fra sygesikringen, skal alle vurderes individuelt fra gang til gang.

Det kan betyde at nogen skal komme lidt hyppigere og nogle sjældnere. Forhåbentlig vil mange også opleve, at de ved at opnå en bedre mundhygiejne, kan mindske behovet for tandrensning. Dermed vil man ideelt set skulle komme lidt sjældnere hos tandplejeren eller tandlægen.